1890-ээд оноос Монголын түүхэнд урьд өмнө гарч байгаагүй олон шинэ үзэгдэл үйл явдал бий болсон. Тухайлбал: Манжийн эсрэг тэмцэл хөдөлгөөн дээд цэгтээ хүрч хаад ноёд, хутагт хувилгаад жирийн иргэдийн адил Манжийн эсрэг тэмцэх болжээ. Энэ Тэмцлийн бодит үр дүн болж 1911 онд Үндэсний эрх чөлөөний хувьсгал ялж төрийн тусгаар тогтнолоо сэргээж шашин төрийг хослон барьсан хэмжээгүй эрхэт Монгол Улсыг байгуулжээ.Гэвч 2 хөрш орон Монголд нөлөөгөө тогтоох сонирхлынхоо дагуу Монголд нэр хүндээ дээшлүүлэхийг хичээж өнгөн дээрээ Монголын төлөө мэт боловч чухамдаа Монголыг залгих түрэмгий бодлого явуулж байлаа. 1905 оны дайнд /Орос, Японы/ ялсан Япон, Оростой тохиролцсоныхоо дагуу Монголд нөлөөгөө тогтоохыг хичээж байсан явдал Орос, Хятадын аль алинд багагүй саад болж байлаа. Энэ нь нэг талаар Орос, Хятад хоёр Монголд шууд түрэмгийлэхэд бэрхшээл учруулж байлаа. Чухам ийм ээдрээтэй НӨХЦӨЛ байдлын дунд Монгол улс төрийн тусгаар тогтнолоо бэхжүүлэхийн тулд өнгөрсөн түүхээ эргүүлэн харж, авах гээхийн ухаанаар улс орноо хөгжүүлэхийн төлөө, улс шиг улс болгохын төлөө хичээх зайлшгүй шаардлага бий болсон байна. 1913 онд Богд эзэн хаан зарлиг буулгаж эх түүхээ зохиохыг дотоод яамны тэргүүн сайдад даалгасан байна.
Зарлигаар тогтоосон МУ-ын шаштир
Хаант Монгол улс улс төрөө төвхнүүлэх их үйлсийг хэрэгжүүлэх нэг нөхцөл бол эх түүхээ судлах, боловсруулах явдал гэж үзэж байсан.1913 онд Богд хааны зарлиг бууж Монгол Улсын шастир боловсруулах, Манжийн үеэс эхлэн бичиг дансны ажил хийж байсан лам Цэрэндэндэв, Их Хүрээний Да лам, хурц билигт Гомбоцэрэн, Цэцэн хан аймгийн хурц гүн Галсандоной нар тэргүүлж гавж Заваадамдин, гүүш Сумъяа, гүн Дашням, Намсрайжав, Тогтох гэх мэт хүмүүс туслан оролцсон томоохон бүрэлдэхүүнтэй эрдэмтэд 1919 он болоход "Монголын түүх" буюу "Зарлигаар тогтоосон Монгол Улсын шаштир”-ийг бичиж дуусгасан байна.Энэ шастирт тулгуур болгосон гол зохиол, сурвалжууд бол XVIII зууны үед Манжийн хааны зарлигаар боловсруулсан "Гадаад Монгол, Хотон аймгийн ван гүнгүүдийн илтгэл шастир" хэмээх 120 дэвтэр зохиол болон ноёдын уг эх, гэрийн үеийн бичмэлийг ашигласан байна."Монгол Улсын шастир" нь 11 дэвтэр. Гэтэл одоо 7 дэвтэр /4,5,6,7,8,9,11/ олдож 1, 2, 3, 10 дэвтэр нь олдохгүй байна . Эдгээр 7 дэвтэр Монгол улсын нийтийн төв номын санд ганцхан хувь хадгалагдаж байна. Түүнийг 1997 онд Түүхийн хүрээлэн, Улсын төв номын сангаас эрхэлж хэвлүүлсэн. /2 боть/ Энэхүү шастирт 1919 оны 6-р сар хүртлэх хугацаанд халх ойрдын угсаа залгамжилсан буюу залгамжилж байсан ноёдын бүх намтар орсон байдаг. Гэхдээ зарим хүний намтрыг ойлгомжгүй, төрөөс хүлээсэн шийтгэлийг нь хагас дутуу тэмдэглэсэн байдаг.Зарим нэг засаг бус ноёдын намтартай холбогдох мэдээ бий. Энэхүү шастирт 1919-1924 онд засаг ноён залгамжилсан хүмүүсийн шастир ороогүй. Тэр үед 3 жил тутамд бүх ноёд шастираа бичиж дотоод яаманд албан ёсоор хүлээлгэн өгдөг байлаа. Тэдгээрийг олж нөхвөл 1924 он хүртлэх хугацаанд засаг залгамжилж байсан бүх ноёдын шастир гүйцэх болно. Богд хааны шастирыг 3 дэвтрээр бичсэн бололтой байдаг боловч одоогоор олдохгүй болжээ.Бурхны шашны түүхэнд тэмдэглэснээс үзвэл Богд Жавзандамба 23 удаа хувилж тaрaaсан байдаг. Тэрний 16-23 дүр буюу сүүлчийн 8 нь Монголд байнга сууж байлаа. Эдгээр 23 дүрээс 16, 17-р дүр нь /анхдугаар ба хоёрдугаар/ Монгол хүн байлаа.1911-1921 онд энэхүү шастираас гадна зарим аймаг хошуудын түүх бичсэн хэд хэдэн дэвтэр гар бичмэлээр хадгалагдаж байна. Жишээ нь: Халхын 4 аймгийн нэг болох Засагт хан аймгийн түүх бий.1911-1915 онд бурхны шашны түүхийг Монгол , Төвдөөр бичсэн олон бүтээл байдаг. Мөн нийгэм, улс төрийн тодорхой сэдвийг хөндөж бичсэн хэд хэдэн зохиол байх боловч зохиогчийн нэр нь тодорхой бус байдаг.Одоо манай улсын номын санд, Хөх хотын багшийн их сургуулийн номын санд, Бээжингийн номын санд олон гар бичмэл байдгийн дотор 1911-1920 онд холбогдох зохиолууд их байна. Гэвч эдгзэрийг нарийвчлан шинжилсэн судалгаа одоогоор алга байна.
1921-1928 оны Монголын түүх бичлэгийн тойм
Saturday, December 27, 2008
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
:
No comments:
Post a Comment