Ард Аюуш гэхээр Цэцэг нуурын дугуйлан санаанд ордог. Цэцэг нуурын дугуйлан гэхээр Ард Аюушийн тэмцэл тодордог. Цэцэг нуурын дугуйланг үүсгэж, ард олныхоо эрх ашгийн төлөө засаг ноён, Хятадын худалдаачидтай зарга үүсгэн, үүнээсээ болж эрүү шүүлт тулгуулан үхэхээс бусдыг үзсэн ч тэмцлээсээ ухраагүй энэ түүхэн хүний тухай манайхан харьцангуй сайн мэддэг юм. Яагаад гэхээр Ард Аюушаар нэрлэсэн уран сайхны киноноос эхлээд роман хүртэл байдаг болохоор тэр. Дээхэндээ дунд сургуулийн түүхийн сурах бичигт ч Цэцэг нуурын дугуйлангийн тухай тодорхой тусгасан байдаг байв.
Заргач, хэл амтайгаараа нэрд гарсан түүний өвөг эцэг болох Ард Аюуш 1859 онд Засагт хан аймгийн Дархан гүний хошуунд төржээ. Одоогийн Ховд аймгийн Цэцэг сумын нутаг л даа. Аюуш гуайн аав Алдаржав гээд мөн л бусдад заргаа алдаж үзээгүй нэгэн явжээ. Ядуу зүдүү ч цэцэн цэлмэг, үнэн хурц үгтэй, хэлэмгий доломгой хүн байв. Ямартаа л Улиастай руу зарганд явах гэж байсан хүүдээ "Чи мань хүнээс заргаа авч чадахгүй бол миний нүдэнд бүү үзэгдээрэй" хэмээн хатуурхаж үлдэхэв. Мань хүн гэдэг нь хошууны засаг ноён Маньбазарыг хэлж байгаа хэрэг. Аюушийн 10-аад жил заргалдсан ноён нь.
Аюушийн төрсөн цаг үе нь монголчууд Манжийн дарлалд ид зовж, ядуурлын туйлд хүрч байсан үе. Алдаржавынх гэдэг айл хэзээний ядуу зүдүү, мал маллан, ан гөрөөний махаар амьжиргаагаа залгуулдаг байж. Ганц хүү Аюуш 18 насандаа өрх тусгаарлан гарсан ч тэдний амьдрал өмнөх шигээ хүнд хэцүүхэн байлаа. Гэсэн ч тэрээр бичиг үсэг гадарладаг, сэргэлэн, авхаалжтай нэгэн байсан болохоор нутгийнхан ч их хүндэлдэг байсан тухай ном бичигт үлдээжээ. Маньбазарын өмнөх ноён буюу аав Юндэндорж нь Аюушийн энэ чанарыг бодолцон хиа болгож байв. Тэгээд Захчин аймагтай нутаг булаалдсан заргандаа сул зөвлөгчөөр дагуулан явж, Аюушийн хүчээр нутгийнхаа нэг хэсгийг авч байсан гэдэг. Гэсэн ч дээдэст тал засдаггүй, шулуун шударга зангаасаа болж тэр ажлаа орхижээ.
Яагаад тэмцэлд босов
Маньбазарын эсрэг заргын бичиг үйлдсэн Засагт хан аймгийн чуулганы газар явуулахаар бэлдэж, хэдэн хүнтэй ууланд нууцаар орогнож байж л дээ. Нэг өглөө нүүрээ угаахаар гарын алгандаа ус хутгаж байгаад өөрийгөө барихаар ирж байгаа хүмүүсийг харж амжжээ. Тэгээд бусдадаа зугтаарай гэж хэлээд өөрөө ойролцоо байсан тарваганы нүхэнд орж баригдалгүй үлдсэн гэдэг юм. Одоо ч тэр нүх байдаг гэдэг.
Тухайн үед хошуу ноён Маньбазар нэг түмэн хонь, гурван мянган адуу, мянга гаруй тэмээ, тэр тооны үхэртэй байжээ. Хошууны айлууд тэр малыг нь ээлжлэн хариулж, хонь хяргах зэрэг ажилд хоньчин айлууд өөрсдөөсөө хоол ундыг нь гаргадаг байсан гээд бодохоор Маньбазар овоо хамарч эр байсан нь мэдэгдэх байх. Тэгээд болоогүй гэртээ 50 гаруй хүнийг зарцалж, эмнэг сургах зэрэг ажилд 60-аад эрсийг албадан гаргана. Эмнэг мориноос унаж нас барвал ар гэрт нь 25 лан мөнгө өгөөд гүйцээ. Сар бүр хошууны зарлагад гэсэн нэрээр айлуудаас зургаан лан мөнгө авна. Мөн өөрийн дуртай цагтаа түлээ түлш, өвс хадлан, сүү тос зэргийг айлуудаас ихээр татаж авна. Мөрөөрөө өөрөө идээд зогсохгүй Хятадын худалдаачидтай найрсан сүжирдэг байв. Тийм болохоор хятад худалдаачид өөрсдийнхөө үзэмжээр барааныхаа үнийг тогтооно. Татвар болон худалдаачинд өрөө төлж чадахгүй байгаа ядуусыг гавлан дөнгөлдөг байв. Хэрээсээ хэтэрсэн энэ дарангуйллыг тэсэхийн аргагүй болсон хошууны ардууд тэмцэл хийж эхэлсэн нь 1903 оноос гэнэ. Толгойлогч нь заргач эр Аюуш. Тэд хошуу ноёныхоо засаг замбараагүй байдлыг илчилсэн заргын бичиг үйлдэн аймгийн чуулганд өргөхөөр явах гэж байтал Маньбазартан мэдэж амжиж баривчилжээ. Тэгээд тэдгээр хүмүүсийг таван толгой малаар торгож хашраасан гэнэ. Эхний тэмцэл ингэж дуусч.
Хятад худалдаачинг нутгаасаа хөөсөн ч...
1911 оны Үндэсний эрх чөлөөний хөдөлгөөн олон хүний дотор нуугдан дарагдаж байсан эх оронч үзлийг сэргээжээ. Зүгээр үед зүгээр суудаггүй Аюуш тэргүүтэй Дархан гүний хошууныхан бослого гарган олон жил нутгийн ардын шулсан "Буянт"-ын пүүсийн төлөөлөгч Түмэнжаргал гэгчийг хөөжээ. Нөгөөх нь хамаг үнэтэй эд хөрөнгөө 20 тэмээнд ачин, эд малаа үлдээж амь зулбан зугтсан гэж байгаа. Харин удсан ч үгүй Богд хаант засаг тогтож, өнөө хятад буцаад иржээ. Найз Маньбазартаа хахууль өгч байгаад алдагдсан эд хөрөнгийг маань олж өгөөч хэмээн гуйв. Нөгөөх нь ч уухайн тас дээрмийн хэргээр 165 хүнийг баривчлан, Аюуш зэрэг хүмүүст 80 жингийн төмөр зүүж тамлаж эхэлжээ. Нутгийн ардууд энэ бүхнийг зүгээр хараад суусангүй, чулуу модоор зэвсэглэж аваад хошууны шоронд хоригдож байсан хүмүүсийг суллаж чаджээ. Босогчид "Хөндийн ам" гэдэг газар нуугдаж байсан бөгөөд түүхэндээ тэр нь Цэцэг нуурын дугуйлан хэмээн алдаршсан билээ. Босогчид засаг ноёнтойгоо заалдах заргын бичиг үйлдсэн нь дотроо 44 зүйлтэй байв. Тэгээд аяганы амсрыг тойруулан өөрсдийн гарын үсгээ зураад зургаан хүнийг сонгон аймгийн чуулганд бичгээ хүргүүлэхээр илгээжээ. Харамсалтай нь, аймгийн чуулган ардын бослогыг дэвэргэхээс айж хэргийг шийдэлгүй сунжруулж байгаад Маньбазарын хүсэлтээр эзэн ноёноо эсэргүүцсэн, хятад пүүсийг дээрэмдсэн хэргээр Ард Аюуш нарыг баривчлан эрүү тулган, тэмцлээ зогсоохыг шаарджээ.
Энэ бүхнийг эсэргүүцсэн Аюуш тэргүүтэй хэсэг айл нутгаасаа дүрвэж, хоёр жил гаруйтай өөр газар амьдарч байгаад ирсэн байна. Хэл ам, бослого тэмцлээс айсан хошуу ноён түүнийг баривчлах гэж байсныг мэдсэн Аюуш Их хүрээ орж давж заалдахаар заргын бичгээ, эрүү шүүлтийн үеэр тасарсан биеийн хэсэг махтайгаа хамт авч оргожээ. Их хүрээнд ирээд Шүүх яаманд орно гэдэг амаргүй даваа байлаа. Олон хоног эргэлдсэний эцэст Шүүх яам руу дайран орж, учир байдлаа хэлэхэд "Энд шийдэх боломжгүй" хэмээгээд аймгийн чуулган руу нь шилжүүлж, нэг хүнээр харгалзуулан буцаасан байдаг.
Ингэж Аюушийн зарга Шүүх яам, аймаг, хошуугаар дамжиж сунжирч явсаар байгаад 10 гаруй жил болоход Маньбазар ч өвчнөөр нас баржээ. Энэ зарга эцэстээ эсэргүүцэн тэмцэх эзэнгүй болсон ч олон хүнд үлгэр дуурайл, бахархал болон түүхэнд үлджээ.
Tүүхийн нэгэн үед босоо хийморь шиг дэрвэж, болд төмөр мэт нугаралгүй ард олны сайн сайхны төлөө зүтгэж явсан Алдаржавын Аюушийн гавьяат үйлсийг мартах учиргүй билээ.
1 comment:
unendee l shiruun er baij dee.
Post a Comment